3月30日梵谷的誕辰紀念日
我也是上了GOOGLE才知道
那天若是有用GOOGLE的人
一定有看到上頭的那個漂亮的門面
從小到大最喜歡的畫家就屬梵谷了
但是直到前天我才知道他的生日3月30日
竟然和我老妹是一樣的

梵谷是印象派畫家裡很有名的一位
在這個時代,沒有人不知曉梵谷這個畫家的
想到梵谷你想到了什麼?
是否想到他最富盛名的向日葵呢?
又或是他那能迷幻人的星夜呢?
(我現在的blog背景就是他的作品:星夜
(這幅畫後來還被人吟唱成歌:Starry, Starry Night
還是他那最特別的自畫像呢?
當我提到了這些,是否也勾起你們對梵谷的印象了呢?

因為喜歡他
所以曾經看過他的傳記
在看過他的一些人生經歷後
也慢慢的了解
他那充滿色彩及豐富的筆觸的背後
是跟他所經歷的人生有很大的關聯的

他曾經想當牧師,在他了解礦工的艱苦生活之後
也曾經想從商,與弟弟一起作繪畫中間商
與高更當過好朋友,但後來卻關係決裂
他割掉自己的左耳,後來也進入了精神病院
最終,他選擇用一把短槍來了結自己的生命...

他的人生不長,只活了37年
但是卻充滿著傳奇及苦難
似乎,一個藝術家總是有著比別人豐富的情感
才能將感情露骨且豔麗的展現在畫布上
看似悲慘的命運始終伴隨著他
他到死前,都未真正嚐到成名的滋味

但是,當我看完他的傳記後
本來滿腔熱血想成為畫家的我
突然被大大的刺激及打擊
當他的畫作與身世結合時
我終於明白這箇中的一切
也因此破碎了我想成為畫家的夢想
似乎要成為一個畫家
是需要將自己的感情不斷的切開再剖開
並赤裸裸的展開在個人的創作及畫布上
看來...我還差得遠呢!

不過,他的畫作還是深深的吸引著我
這是不容改變的事實
雖然他的人生充滿狀況
但是他對生命及世界的熱情
都從他的畫作完全的表達出來了
這也是我酷愛梵谷的原因
在這樣的日子裡...
也跟我的朋友分享梵谷對我的影響
以及對這個世界的影響

最後請大家能再閱讀這篇文章
必定能對梵谷有更多的認識的

悲憫苦難 ─ 現代藝術的濫觸:梵谷與高更

---------------------------------------------------------------------

Vincent (Starry, Starry Night) 梵谷之歌 (點選聽)
傳奇歌手唐麥克林頌讚畫家梵谷的抒懷小品,在弦樂與歌聲的對話中清澈地映照著淡淡的思念情懷

歌詞:
Starry, starry night, paint your palette blue and grey,
Look out on a summer's day,
With eyes that know the darkness in my soul.
Shadows on the hills, sketch the trees and the daffodils,
Catch the breeze and the winter chills,
In colors on the snowy linen land.

Now I understand, what you tried to say to me,
How you suffered for your sanity,
How you tried to set them free,
They would not listen, they did not know how,
Perhaps they'll listen now.

Starry, starry night, flaming flower's that brightly blaze,
Swirling clouds in violet haze reflect in Vincent's eyes of China blue,
Colors changing hue, morning fields of amber grain,
Weathered faces lined in pain,
Are soothed beneath the artist's loving hand.

For they could not love you but still your love is true,
And when no hope was left in sight on that starry, starry night,
You took your life, as lovers often do.
But I could have told you, Vincent,
This world was never meant for one as beautiful as you.

Starry, starry night, portraits hung in empty halls,
Frameless heads on nameless walls,
With eyes that watch the world and can't forget,
Like the strangers that you've met,
The ragged man in ragged clothes,
The silver thorn of bloody rose,
Lie crushed and broken on the virgin snow.

Now I think I know, what you tried to say to me,
How you suffered for your sanity,
How you tried to set them free,
They would not listen, they did not know how,
Perhaps they never will.

arrow
arrow
    全站熱搜

    pokichen 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()